En helg i australiens tecken

Eller, det är egentligen väldigt fel. Helgen har gått i Sveriges tecken. Med en australienare på besök måste man ju visa upp Sverige från sin bästa sida! Synd bara att jag och Jonas hittar lika bra i Stockholm som vi gör i en musikaffär...dvs inte alls.

Nåja, vi tog oss iallafall till slottet, tittade på vaktavlösningen, fikade i Gamla stan, promenerade bort till Vasa-museumet via en extravända på Skeppsholmen (ni skulle se oss i en musikaffär. Vi är totalt obildade i det området), besökte Vasa-museumet, promenerade ännu mer. Hamnade sedan helt planerat (knappast!) på Östermalms torg och irrade sedan vidare förbi NK m.m innan vi avslutade med en sväng på Hötorget före vi kraschade på tåget hem till Uppsala. Önskar verkligen att jag hade haft en stegräknare med mig!

Som ni förstår beskriver texten ovan verkligheten, men kanske är vår okunskap om Sthlm aningen överdriven. Vi hittar rätt ok, men känner oss så vilse. Stor stad. Inte vår stad. Tur att vi inte bor där! Vi hade iallafall en trevlig dag och vår vän fick se massa saker. Tror han gillade museumet och den gigantiska kanelbullen på ett fik i Gamla stan bäst. Hötorget var lite kul oxå, han fick ju se kantareller och lingon ;)

Inför turen av Uppsala kändes det lite hoppfullare. Här hittar vi ju. Vi vaknade upp till ett fantastiskt solsken och vi fick en härlig dag utomhus där vi hann besöka kyrkan, slottet, botaniska trädgården, Museum Gustavianum, Uppsala musik och kongress (Byt namn på huset!) + stan. Han gillade Uppsala. Iallafall sa han det =) Han gillade lunken, stämningen och ån genom stan.

Nu ska jag sova. Visar fina bilder imorgon om jag hinner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0