Semesterbilder - Fårö

Här kommer några bilder från när vi besökte sanddynerna vid Ulla Hau. Vi spenderade drygt 2 timmar i sanden tror jag innan vi äntligen hade tagit oss runt de knappa 5km som promenadslingan mätte. Anledningen: vi utforskade djurlivet stenhårt!

Vi spenderade åtskilliga minuter till att leta efter myrlejon. Pers pappa hade berättat att de skulle finnas där och vi tänkte minsann inte gå därifrån utan att ha sett ett. Efter långt letande hittade vi äntligen ett och Jonas och Ludwig letade snabbt upp en myra att mata krypet med. Action i naturen! Har aldrig sett en myra krypa så frenetiskt utan att komma nånvart! Efter denna första kontakt med ett myrlejon visste vi vad vi skulle leta efter och hittade därefter krypen lite överallt. Några fler myror fick sätta livet till för att vi skulle få se hur ett myrlejon arbetar. Det var lika intressant varje gång klorna kom ut och grabbade tag i den stackars, livrädda myran och Ludwig funderar nu på att forska i ämnet ;) Kanske inte. Men kul var det!

Vi hittade även en smaragdgrön 2cm stor skalbagge. Eller egentligen hittade den oss. Den hittade Åsas hår och där ville den gärna vila ett tag. Det ville inte Åsa, så en kort stunds panik uppstod innan skalbaggen dunsade ner i marken. Väl där försökte jag flytta den från promenadstråket då jag tyckte det var onödigt att någon skulle trampa på den. Som tack flög den upp och gick till attack. 5 av oss fick bara en hotfull motflygning, medan den verkade ha mest otalt med Per som tillslut fick freda sig med en pinne. Värsta baseboll-slaget slungade iväg skalbaggen en bra bit bort i sanden där den blev liggande någon minut innan den återfick medvetandet :) Det var längesen jag skrattade så mycket som jag gjorde när Per svingade grenen i panik samtidigt som han blundade och skrek och fick in en fullträff som ingen av oss hade väntat sig! Efter att vi hade hämtat oss från chocken gick resten av promenaden lite fortare. Vi fick helt enkelt nog av djurlivet för en stund! :)

Så kan det gå när 5 tekniska biologer och en ekonom tillbringar en eftermiddag i naturen. 5 gröna biologer hade kanske hanterat situationen med större lugn ;)



Kollage med privata bilder


Kommentarer
Postat av: MissStorm

Myrlejon!!! Jag trodde du skojade först så jag var tvungen att kolla Wikipedia:



"... slungar myrlejonet med huvudet skurar av sand, som ytterligare medverkar till att bytet förlorar fotfästet och kan gripas. Det utsugna hudskelettet bortkastas sedan över kanten av gropen, som därefter repareras."



Wow! Hur har jag missat att det finns sådana här djur?! Nu måste jag ju nästan åka till Fårö bara för att få se ett! :)

2009-08-14 @ 16:43:50
URL: http://missstorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0