30st

minisemlor blev det.

Recept:
30st bullar

50g smör
2,5dl mjölk
25g jäst
1,25dl kesella
2krm salt
1tsk kardemumma
0,75dl socker
8-9dl vetemjöl
1 uppvispat ägg

Fyllning
200g mandelmassa
1dl mjölk
2,5dl vispgrädde
florsocker

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37C. Smula ner jästen i en bunke och häll i vätskan. Tillsätt Kesella, salt, kardemumma, socker och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Strö över lite mjöl och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Slå på ugnen och ställ in den på 250C. Arbeta upp degen och forma till 30st släta bullar som får jäsa på bakplåtsklädda plåtar under bakduk i 20 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i 5-7 minuter. Låt kallna på galler under bakduk.

Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur bullens mitt och samla allt det urgröpta i en skål. Riv 200g mandelmassa och blanda ner i skålen. Häll på mjölken och mosa ihop allting till en smet med hjälp av en gaffel. Fyll bullarna med smeten och vispad grädde innan du sätter tillbaka locket. Strö florsocker över bullarna med hjälp av en te-sil.

Källa: Arla

Jag är ju, som bekant, inte van vid att fota alla mina bakverk...och tyvärr är semlorna inget undantag. Dom gjordes klara, vännerna kom och semlorna åts upp (okej, vi har 3st kvar i kylen, men dom är inte lika fina nu som dom var igår...). Jag är ledsen! Men jag lovar, dom var jätte fina och alla tyckte att dom var så små, söta och fina. Och GODA! :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter som ett bra recept som man kanske borde prova. Var det svårt?? Hm.. semla låter svårt att baka...

Ha en bra dag!

//Johanna

2009-02-17 @ 11:23:14
URL: http://myownhome.blogg.se/
Postat av: Victoria

Hmm... Är det fettisdag nu eller snart eller vad? :-) Här är en som har koll på läget! Haha. Men då måste jag leta reda på semlor här i Norge. Verkar inte som att semletraditionen är lika stor här om den ens finns. :-) För jag har ju helt missat det i sånt fall. Ska undersöka det!



För något (eller kanske några) år sedan åt jag minisemlor hos dig i Ume. Det minns jag! :-) De var sjukt goda och så kan man äta flera!



Nu ska jag återgå till flyttandet... Kram på dig vännen!

2009-02-17 @ 15:46:27
URL: http://oslovicky.blogg.se/
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Minisemlor verkar vara en bra idé. God också för den delen :)

2009-02-17 @ 16:11:12
URL: http://odlingspyssel.blogg.se/
Postat av: MissStorm

Jag tror dig! De var säkert söta! Även om jag nog föredrar semlor som beskrivs med ordet "enorma"... :)



Jag har aldrig bakat semlor själv. Blir de väldigt kompakta eller så där fluffiga som de man köper..?



Kram

MissStorm

2009-02-17 @ 21:20:02
URL: http://missstorm.blogg.se/
Postat av: Inspirera Mera

Vad gott det lät med minisemlor!

Svar: Tack så mycket! Jag kan knappt fatta att det är sant :) Kram Sandra

2009-02-18 @ 00:43:32
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Johanna.B

Mmm underbart gott. De godaste semlorna är de man gör själv, helt klart!



Kram

/Johanna

2009-02-18 @ 12:52:29
URL: http://www.johannabillingskog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0