Låtsasnorrland

Har haft en bra helg i Övik. Vädret fram till igår orkar jag inte prata om, men igår däremot hade vi strålande solsken! :)

Midsommarafton spenderade vi hos Jonas kompis Janne. Vi var 10 vuxna och 3 barn (ja, jag hörde till vuxenkategorin!) och dagen innehöll väl det mesta som en midsommarafton brukar göra. Vi åt sillunch med nubbe, pratade massor, åt onyttiga saker, pratade ännu mer, åt middag, pratade ytterligare lite till, städade lite och åkte hem vid 2 på natten.

Jag hade en trevlig kväll, men trevligast var det nog för Jonas och hans kompisar J&J som "äääääntligen" fick ses och umgås en hel kväll! Dom hade verkligen jättekul och jag unnar dem det av hela mitt hjärta.

Nåt jag däremot inte kunde låta bli var att snällt tillrättavisa alla Öviksbor och tillresta gäster om att vi inte alls befann oss i Norrland! Riktiga norrland börjar betydligt högre upp. Övik kan få vara Låtsasnorrland. På sin höjd! :) Dessa uttalanden är inte så populära bland MoDo-fansen som frenetiskt försöker se sig själva som norrlandspatrioter, men det struntar väl jag i! ;) Jag imponerade tydligen stort på Jonas mamma en av de första gångerna jag träffade henne (fick veta detta under helgen). Vi pratade om att jag kom norrifrån och att Stockholmare inte vet vart gränsen för Norrland går. Hon hävdade ju (såklart, som alla Öviksbor) att Övik ju är Norrland, men att söder om Sundsvall KNAPPAST är Norrland! Inte heller denna gång kunde jag hålla tyst (man kan ju tänka sig att man när man träffar sina svärföräldrar de första gångerna mest vill smälta in och hålla med...men nej då..inte jag tydligen!) Istället tog jag ner henne på jorden samtidigt som jag snällt förklarade att för mig är Övik knappast Norrland och att den diskussionen måste hon nog ta med nån annan....om hon vill ha medhåll alltså ;)

I vår umgängeskrets är det Överkalix-, Töre- och Luleåbor mot Härnösands- och Öviksbor. Kampen? VART går egentligen Norrlandsgränsen?! Lär sig folk inte kartan i skolan i södra Sverige? :P


Kommentarer
Postat av: Victoria

Hehe... Så rätt! Du har mitt fulla stöd. Min väninna från Ö-vik är inte helt nöjd med att jag säger att hon kommer från Mitt-Sverige. Men titta på kartan då... Vart ligger Ö-vik? :-)

De har samma diskussion här i Norge. Allt norr om Trondheim räknas till Nord-Norge.

2009-06-23 @ 21:06:54
URL: http://oslovicky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0